Dzsessz
2006.11.06. 19:15
A dzsessz (angolul: jazz) egy zenei stlus, amelyre jellemz a blue note-ok (az eurpai hangnemek hangkzeinek mdostsbl, a leggyakrabban a terc, ritkbban a szeptim s a kvint nem egszen flhangnyi szktsbl szletett hangok), szinkpk, swing (szving) s prhuzamos ritmusok alkalmazsa. Az eladk sokszor vlaszolgatnak egyms jtkra (krds felelet) vagy improvizlnak az eladsok alatt. Ez az els olyan mvszeti stlus, amely az Amerikai Egyeslt llamokban alakult ki.
A dzsessz gykerei a nyugat-afrikaiak kulturlis s zenei kifejezsmdjban, az afro-amerikai zenei hagyomnyokban (pldul blues, ragtime) valamint az eurpai katonai zenekarok zenjben tallhatak meg. A 20. szzad elejn az afro-amerikai kzssgekbl indult ki s az 1920-as vekre vlt nemzetkzileg is ismert. Innentl kezdve fokozatosan vlt meghatroz zenei stluss a vilgban, amely jelents hatssal volt/van a tbbi zenei irnyzatra is.
A dzsessz ma is folyamatosan fejldik, j stlusok folyamatosan jelennek meg.
Trsmfajok |
Acid jazz – Calypso jazz – Jazz blues – Jazfusion – Jazz rap – Nu jazz – Smooth jazz
Trsmfajok |
Acid jazz – Calypso jazz – Jazz blues – Jazz fusion – Jazz rap – Nu jazz – Smooth jazz | |
Jellemz hangszerek: |
gitr, basszusgitr, szaxofon, harsona, zongora, klarint, trombita, nagybg, dob, nek |
A dzsessz gykerei a blues-ban tallhatak meg, ami az Afrikbl szrmaz amerikai rabszolgk s az leszrmazottjak npzenje volt. Ebben a zenben ersen rezhet a nyugat afrikai kulturlis s zenei hagyomny ami a fekete zenszek vrosokba kltzsvel folyamatosan fejldtt.
Korai dzsesszes hangzsok mr felfedezhetek voltak a szzadforduln npszer szabadtri vagy tncos sszejvetelek zenjben (marching band music, dance band music). Az itt hasznlt hangszerek adjk meg ma is a dzsessz alaphangzst: rzfvsok, spok s dobok.
Fekete zenszek sokszor indulnak ki a menetelsre, masrozsra rott dallamokbl, azok szerkezetbl s ritmusbl, azonban a "North by South, from Charleston to Harlem" kutats szerint (National Endowment for Humanities) "...a fekete zenei jtkmd (belertve a ritmust s a dallamot is) igyekezett kitrni az eurpai zenei hagyomnyok kereteibl annak ellenre is, hogy eurpai hangszereket hasznltak. Ez az afrikai-amerikai rzs, amely jrafogalmazta a dallamokat s talaktotta a ritmusokat vetette el azt a magot, amelybl ksbb a nagy fekete muzsikusok kinttek." Sok fekete zensz lt meg abbl, hogy az afro-amerikai hagyomnynak megfelelen kis zenekarokkal temetseken zenlt New Orleans-ban. Ezek az afrikanizldott zenekarok tevkenyen rszt vettek a korai dzsessz npszerstsben s terjesztsben. Keresztl kasul utazgatva a dlen lv fekete kzssgekben s megltogatva az szaki vrosokat k voltak azok a pionrok, akik finomtottk a zene srs, rekedtes, szabad, szakadtas ragtime hangzst s kialaktottk az elegnsabb, kifinomultabb swinget.
Zsenialitsa ellenre a korai dzsessz szerny, npzenei gykereivel elssorban az nmaguk ltal kpzett zenszek termke volt. A polgrhbor utn szakon s dlen egyarnt kialakult egy hlzat a feketk ltal alaptott s zemeltetett szervezetekbl, iskolkbl, polgri kzssgekbl, amelyeknek csak egyike volt a Jenkins Orphanage (Jenkins rvahz). A tanulsi lehetsgek bvlsvel egyre nagyobb szmban vgeztek fiatal, kpzett afro-amerikai zenszek, akik kzl sokan klasszikus eurpai zenei oktatst kaptak. Ebbe a zeneileg is kpzett j hullmba tartozott Lorenzo Tie s Scott Joplin. Joplin apja korbban rabszolga volt, azonban anyja mr szabadnak szletett. 11 ves korig nmaga tanulta a zent, amikor is egy klasszikus zenben jrtas nmet emigrns vette a kezei kz t Texarkana-ban (Texas, USA).
Az 1890-es vekbeli Jim Crow nevvel fmjelzett faji elklnt trvny miatt a meglv zenekarokbl kizrtk a tehetsges, gyakorlott afro-amerikai zenszeket. Ezeknek a zeneileg kpzett fekete dzsesszzenszeknek a kpessge az tllsra s egy ratlan, improvizatv zenei mfajnak a megrtsre felbecslhetetlen szerepet jtszott a kialakult stlus fenntartsban s elterjesztsben, klnsen a hamarosan eljv nagyzenekarok idszakban.
|